Żele energetyczne dla biegaczy

3 No tags Permalink 0

Dzisiejszy wpis będzie o żelach energetycznych. Sezon maratoński zbliża się wielkimi krokami. W najbliższy weekend startuje Półmaraton Warszawski. Może komuś pomogę? W tej kwestii biegacze są niejako podzieleni. Są dwie strony medalu. Jedna to przeciwnicy, którzy twierdzą, że kiedyś tego nie było, a ludzie biegali (banany i kostki cukru, ot co). Druga to zwolennicy, którzy nie pobiegną maratonu bez dodatkowej porcji energii. Naturalnie ja zaliczam się do zwolenników żeli energetycznych. Jeżeli znasz podstawowe zasady stosowania żeli energetycznych, to nie ma innej opcji – mogą Ci tylko pomóc.
 

Podstawowa zasada

 
Wystarczy znać podstawową zasadę. Każdy organizm jest inny. Co to oznacza w praktyce? Nigdy nie sugeruj się tym, co mówią Twoi znajomi. Jeżeli zachwalają jakiś żel – nie neguj tego.  Ale nigdy nie testuj go na zawodach. Nie daj się nabrać uprzejmemu specjaliście na EXPO, że ten żel jeszcze nikomu nie zaszkodził :). Chyba, że lubisz zbędne ryzyko :). Od próbowania jest trening. W trakcie treningu możesz sprawdzić jak działa dany żel. Nie zdziwię się, jak mój ulubiony żel komuś nie podejdzie. Tak jest i już.
 
agisko żel energetyczny dla biegaczy
 

Koncentrat czy żel?

 
Są dwa rodzaje żeli energetycznych dla biegaczy. Koncentrat i żel. Czym się różnią? Żel zazwyczaj trzeba popić wodą. Ponieważ jest gęsty i słodki. Jeżeli tego nie zrobisz to może Cię zakleić. Niezbyt przyjemne uczucie. Im jest cieplej, tym ryzyko zaklejenia jest wyższe. Koncentrat zaś to rozwodniony żel. Nie ma ryzyka, że Cię zaklei. Ja jestem zwolennikiem koncentratów. Dla mnie są bezpieczniejsze. W jakim sensie? Pije koncentrat w czasie biegu i nie myślę, że mogę mieć jakikolwiek problem. Jednak żele mają tę przewagę, że są bardziej kompaktowe. Łatwiej przymocować je do paska, zmieści się ich więcej w saszetce. Warto dodać, że są żele z kofeiną – dla dodatkowego pobudzenia (zazwyczaj mają czerwony kolor). Wszystko jest kwestią indywidualnych preferencji i upodobań.
 
Enervit koncentrat
 

Co polecam?

 
Rynek żeli energetycznych dla biegaczy jest w fazie prężnego rozwoju. Co jakiś czas jesteśmy zaskakiwani nowymi produktami. Marki, które polecam są jednymi z popularniejszych. Są łatwo dostępne. Oto i one:

Ja spożywam koncentraty włoskiej marki Enervit. Lubię smak cytrynowy, sięgam po koncentraty z kofeiną i bez niej.  Działają jak trzeba. Nie miałem po nich żadnych problemów żołądkowych. Biegacze bardzo często sięgają po żele Agisko (smak cytrynowy) oraz Squeezy, bardzo szeroka oferta smaków: malina, banan, brzoskwinia/pomarańcz, cytryna, pomidor, cola z kofeiną, cytryna z kofeiną.
 
Squeezy żele energetyczne dla biegaczy
 
Na koniec dodam, że każdy musi sam wybrać, który żel jest dla niego najlepszy. Smakujcie i oceniajcie. Oby działały zgodnie z instrukcją.

 

3 Comments
  • Bieganie Uskrzydla
    9 stycznia, 2016

    Dzięki za recenzję. Odpowiednie żele energetyczne, szczególnie w treningu biegacza, to ewidentnie podstawa. Aby odszukać żel, który będzie idealny dla siebie potrzeba czasu, ale na szczęście na rynku tych produktów jest cała masa. Bieganie to piękny sport, uwalnia od zmęczenia i pobudza do działania, ale energia jest równie ważna. Bo przecież ile można biegać, nic nie pijąc i nic nie jedząc? Pozdrawiam, Kamil 🙂

    • Paweł Wysocki
      9 stycznia, 2016

      Zgadza się, aby biegać efektywnie trzeba jeść. To jak z paliwem w aucie… 😉 Na pustym baku nie da się jeździć.

      Pozdrawiam,
      Paweł

  • Maciek
    7 kwietnia, 2018

    Na jakich dystansach żele są wskazane? Czy lepiej zażywać przed czy w czasie biegu? Pozdrawiam

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.